Setiap
janji perlu ditunaikan. Namun, janji yang wajib ditunaikan hanya bagi maksud
kebaikan. Janji melakukan keburukan haram diucapkan dan haram
ditunaikan. Sesiapa berjanji melakukan perbuatan haram perlu mengubah niat
dan segera bertaubat.
Sikap
memegang janji perlu diutamakan bagi menjaga hubungan baik dengan pihak
dijanjikan. Sesungguhnya apabila membuat janji, bermakna telah terbentuk
satu tanggungjawab melaksanakannya. Tanggungjawab samalah dengan amanah,
yakni perlu dilaksankan sedaya mungkin.
Rasulullah
pernah menunjukkan contoh baik dalam usaha menunaikan janji. Kisahnya,
Baginda berjanji menemui seorang sahabat di satu tempat atas urusan
tertentu. Maka, tepat pada masa dijanjikan, Rasulullah telah pergi ke
tempat itu.
Bagaimanapun,
sahabat itu tidak datang tepat pada masanya seperti dijanjikan. Namun,
Rasulullah terus menunggunya sehingga beberapa lama. Akhirnya, Baginda beredar
meninggalkan tempat tanpa menemui sahabat yang ditunggu itu.
Pada
keesokannya Baginda pergi sekali lagi ke tempat tersebut. Baginda berbuat
demikian dengan anggapan mungkin sahabat itu terlupa pada hari semalam dan
mungkin akan datang pada hari tersebut pula. Bagaimanapun, sahabat
Rasulullah itu tetap juga tidak datang pada hari kedua itu.
Demi
menunaikan janji, pada hari ketiga sekali lagi Rasulullah ke tempat tersebut.
Namun, sahabat itu tidak juga datang pada hari ketiga. Pada hari keempat
Rasulullah tidak lagi pergi menunggu sahabat di tempat yang dijanjikan.
Sikap
Rasulullah itu membuktikan betapa pentingnya menunaikan janji, walaupun telah
melepasi masa dijanjikan. Jika difikirkan tentulah tidak perlu lagi
Rasulullah pergi ke tempat dijanjikan kerana telah melakukannya pada masa
dijanjikan.
Tujuan
Rasulullah berbuat demikian untuk memberi peluang kepada sahabat menunaikan
janjinya biarpun telah lepas dari masa sebenarnya.
Sebagai
umat Islam, kita perlu mencontohi sikap Rasulullah itu. Menunaikan janji adalah
akhlak orang mukmin.
Berjanji
memang mudah mudah dilakukan. Dengan mengucapkan beberapa patah perkataan,
tulisan atau pergerakan bahagian badan yang difahami, maka terbentuk dan
terikatlah satu perjanjian. Janji hanya terbentuk jika pihak pertama
menyebut kesediaan menunaikannya.
Sebaliknya,
sifat tidak menepati janji menjadikan seseorang munafik.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: “Tiga perkara sesiapa yang berada di dalam dirinya,
maka dia munafik, walaupun dia berpuasa, sembahyang dan mengaku dirinya
Muslim. Apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia memungkiri
janjinya dan apabila dipercayai dia khianat.” (Hadis riwayat Bukhari dan
Muslim).
Sifat
munafik itu kekal dalam diri mereka yang tidak menunaikan janji, melainkan
setelah dia benar-benar bertaubat dan bersungguh-sungguh tidak mahu mengulangi
perbuatan tersebut.
Amat
rugi sesiapa tergolong sebagai munafik. Balasan paling berat ditetapkan
kepada golongan munafik. Justeru, berusahalah mengelak diri daripada
melakukan dusta berkaitan janji.
No comments:
Post a Comment