Rumah Tiang 12 dianggarkan berusia lebih 100 tahun. Tapak asalnya di Kampung Atas Paloh, kini ia berdiri teguh di Kampung Dusun Muda, kira-kira tiga kilometer dari tapak asal.
Biarpun
beralih tempat, strukturnya masih mengekalkan keaslian rumah asal tersebut.
Perpindahan itu adalah usaha Johan Ariff Ismail, 52, untuk menyelamatkan rumah
tradisional Kelantan daripada roboh dan pupus apabila ia tidak lagi diduduki.
Proses
pemasangan semula rumah yang dinamakan Sri Getam Guri mengambil
masa kira-kira dua tahun untuk disiapkan dan melibatkan perbelanjaan RM250
ribu.
Menurut
Johan Ariff, ketika di tapak asal, fizikal rumah itu dalam keadaan terbiar,
tidak didiami walaupun 70 peratus struktur kayunya masih dalam keadaan baik dan
kukuh.
Selepas
membeli rumah tersebut, bahagian rumah tersebut dirobohkan dan dileraikan dengan
teliti agar keasliannya terjaga sebelum didirikan semula di tempat baharu.
Rumah
Tiang 12 itu yang berkeluasan 28 meter persegi adalah jenis Rumah Ibu yang
antaranya mempunyai kompenan seperti pemeleh, serambi basah, tebar layar,
dinding janda berhias dan motif ukiran flora Alam Melayu.
Pemasangan
rabung iaitu sebatang kayu cengal sepanjang 9.45 meter yang kedudukannya paling
tinggi dalam rumah itu, antara proses yang paling mencabar sehinggakan
memerlukan bantuan antara 20 hingga 30 orang untuk memasangnya dengan
berhati-hati, supaya tidak patah.
Rumah
Tiang 12 ini antara seni bina Melayu Kelantan yang pupus, dan membangunkannya
semula adalah satu perjuangan kerana dahulu kala selain dijadikan tempat
berlindung, rumah adalah simbol kepada perkembangan ketamadunan masyarakat
ketika itu.
Rumah
Tiang 12 ditakrifkan kerana mempunyai 12 tiang kayu yang tidak dipotong dan
strukturnya dipasang dalam tanah sehingga ke puncak siling rumah.
Antara
perbezaan rumah tradisional Melayu lain ialah laluan masuk ke Rumah Tiang 12
melalui ruang jemuran atau lantai basah yang tidak berbumbung, berbanding
melalui anjung atau serambi yang ada pada kebanyakan rumah tradisional Melayu.
Rumah
Tiang 12 biasanya dimiliki bangsawan, pengukir istana, hulu balang dahulu kala
dan ia dibina beberapa unit mengikut perkembangan sesebuah keluarga, selain
strata pembinaannya tinggi berdekatan dengan Sungai Kelantan. Struktur kayu
cengalnya menggunakan pasak tanpa sebarang paku.
No comments:
Post a Comment