Sunday 1 October 2023

RASULULLAH MEMBAWA RAHMAT SEKALIAN ALAM

 
Firman Allah SWT bermaksud: “Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam" – (Surah al-Anbiya, ayat  107)
 
Ternyata sekali kelahiran Rasulullah SAW membawa cahaya Islam dan iman, menjadi rahmat untuk seluruh alam. Baginda Nabi SAW, sebagai Rasul terakhir, telah berjuang dan berdakwah demi menyebarkan Islam dengan sempurna kepada semua umat manusia.
 
Rahmat lahir daripada nilai-nilai murni yang dibawa atau diamalkan oleh Rasulullah SAW yang mana kita sebagai umatnya dituntut mengikutinya, menjadi panduan hidup untuk mendapat kebaikan di dunia dan akhirat.
 
Antara amalan ditekankan ialah akhlak yang mulia, tingkah laku yang luhur, hikmah dalam tindakan, keadilan dalam hukuman dan berkasih sayang kepada semua makhluk.
 
Nabi SAW adalah suri tauladan dalam berhubungan dengan sesama manusia dan bagaimana berinteraksi dengan nilai-nilai kehormatan agar dapat hidup dalam kebaikan dan kesejahteraan.
 
Konsep "amal maaruf nahiy mungkar", yang ditanamkan oleh Nabi SAW, mendorong kita untuk selalu berada di atas jalur kebenaran dan kebaikan serta menjadi agen yang membawa manfaat kepada ummah.
 
Selain itu, kita harus bersikap adil dan menjalani kehidupan yang sederhana, terus mendorong diri untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dan mempraktikkan nilai-nilai “mahmudah” yang baik sebagai teladan kepada generasi muda.
 
Kita harus menentang segala bentuk diskriminasi dalam membangun masyarakat yang moral dan menjunjung tinggi nilai persaudaraan, sambil menjauhi sebarang bentuk kekerasan, kezaliman dan penindasan.
 

No comments:

Post a Comment