Thursday, 31 May 2018

PETAI MENDAPAT PERMINTAAN TINGGI BIARPUN HARGA MAHAL

Petai kini bernilai tinggi. Harga petai dianggap tinggi. Puncanya bekalan petai kini berkurangan, sedangkan permintaan meningkat dan masih tinggi. Petai mendapat permintaan tinggi disebabkan ada peminat setia yang menjadikan petai sebahagian menu hidangan sekeluarga.

Petai adalah tumbuhan semulajadi yang tumbuh meliar. Petai tumbuh di hutan mahupun di kawasan kampung. Mudah kata, petai tubuh sendiri tanpa ditanam. Namun, banyak kawasan hutan telah diteroka. Turut menjadi mangsa adalah pokok petai. Biarpun ada petani mula menanam petai dan dikomersilkan, bekalan petai masih belum mencukupi disebabkan permintaan yang tinggi.

Petai atau nama sainstifiknya parkia speciosa tergolonga sejenis tumbuhan dalam famili fabaceae yang berasal dari kawasan Asia Tenggara yang beriklim panas lembap. Petai juga di sesetengah tempat di panggil kacang pahit atau pete di Indonesia. Buah petai mempunyai salut berbentuk papan yang panjang, dengan isi kacangnya yang berwarna hijau terang serta saiz dan bentuk seperti kacang almond. 

Rasanya agak pahit jika dimakan mentah. Namun, pengemarnya tahu bagaimana hendak jadikan petai jadi sedap dimakan secara mentah, dibakar, rebus atau celur atau dijadikan jeruk. Buah petai sering dimakan sebagai ulam. 

Biasanya, petai dicicah dengan sambal untuk dimakan bersama nasi. Biji-biji petai yang dikupas, biasa juga dimasak sambal tumis bersama udang, ikan bilis dan kerang atau mengikut kreativiti pengemarnya. Ia juga dicampur dengan sayur untuk digoreng, masak lemak dan sebagainya.

Petai sama ada ia dimakan mentah, segar sebagai ulam atau dibuat masakan seperti sambal dan sayuran, ia tetap akan menaikkan selera kepada peminat petai. Petai elok dimakan bersama kulitnya untuk mendapat khasiat yang turut terdapat di dalam kulitnya.

Soal rasa tidak timbul masalah sangat bagi penggemarnya biarpun sedikit pahit.  Malah itulah satu keistimewaan dan kelebihannya. Masalah besar ialah kesan akibat makan petai. 

Orang makan petai akan berdepan masalah bau air kencing dan najis yang amat busuk yang luar biasa. Tidak kena gaya, satu rumah mendapat bau tidak menyenangkan. 

Bau busuk yang agak kuat yang keluar dari petai adalah bau gas metana semulajadi yang tersimpan dalam isi kekacangnya.

No comments:

Post a Comment