Tuesday 6 February 2018

CARA MEMBUAT KETUPAT SOTONG

Ketupat sotong menu terkenal di Kelantan. Mengapa ‘ketupat’ dan ‘sotong’.  Mengikut Kamus Dewan Bahasa, ‘ketupat’ ialah nasi atau pulut yang dimasukkan ke dalam sarang daun kelapa yang dianyam.

Jadi, maksud ketupa sotong adalah nasi atau pulut diisi di dalam sotong. Mudah untuk difahami dan tentu sekali sedap untuk dimakan.

Membuat ketupat sotong dikira ringkas dan mudah asal ada beras pulut dan sotong. Sotong dicabut kepala (jangan potong). Dicuci bersih untuk menghilangkan warna hitam.

Lubang badan sotong itu diisikan  dengan beras pulut yang sebelum itu telah direndam terlebih dahulu. Jangan isi penuh kerana pulut akan mengembang apabila dimasak. 

Masukkan semula kepala sotong seperti kedudukan asal dan dicucuk dengan lidi bagi mengetatkan kedudukan agar tidak tercabut. 

Kalau kepala sudah tiada, tidak kisah. Hanya nampak tidak cantik aje. Yang penting pulut dan badan sotong. Kalau badan sotong tiada, kira tidak dipanggil ketupat sotong pula.

Masukkan ke dalam periuk. Masukkan santan dan gula melaka, serta sedikit garam. Kalau nak rasa manis lebih, masukkan gula pasir atau lebihkan gula melaka.

Masukkan daun pandan untuk aroma lebih memikat. Masak hingga mendidih dan pulut masak. Biar pecah minyak. 

No comments:

Post a Comment