Sunday 4 February 2018

Pindah kem tentera ke lokasi baharu


Isu perpindahan Kem Lapangan Terbang Sungai Besi sengaja disensasikan. Hakikatnya, rancangan perpindahan bukan perkara baru. Telah lama sejak zaman Tun Mahathir jadi Perdana Menteri lagi.

Bukan Kem Lapangan Terbang Sungai Besi sahaja yang dirancang untuk dipindahkan, bahkan berpuluh-puluh kem lain yang berada di tengah bandar.

Hakikatnya, kem tentera memang tidak sesuai berada di dalam bandar. Aspek keselamatan dan keperluan tanah yang luas untuk aktiviti menyebabkan ia perlu dipindahkan ke tempat yang lebih sesuai. 

Kem tentera di bandar kebanyakannya dibina sebelum merdeka atau selepas negara baru mencapai kemerdekaan. Kebanyakannya dalam keadaan uzur yang bukan sahaja tidak selesa untuk digunakan, bahkan boleh mengundang bahaya.

Walaupun rancangan memindahkan kem tentera ke kawasan lain telah lama dibuat, namun disebabkan kekangan ekonomi ia tidak menjadi kenyataan. Yang mampu kerajaan lakukan ialah pembinaan kem baru untuk kegunaan unit baru.

Seperti sedia maklum, banyak kelengkapan ketenteraan kita bertambah yang mana pada masa sama ditubuhkan unit atau formasi baru. Sekaligus memerlukan penempatan kem baru.

Contohnya, dahulu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) tidak memiliki persenjataan arteleri pertahanan udara. Namun kini, kita memilikinya selaras dengan keperluan semasa. Maka itu, kem khusus diperlukan untuk penempatan persenjataan dan operasi,

Begitu juga kini ATM memiliki sejumlah kenderaan kereta kebal. Selain dimiliki Kor Amor, kereta kebal juga dikendalikan sendiri oleh Batalion Infantri. Semua itu memelukan penempatan kem baharu.

ATM juga telah membina beberapa buah pengkalan baharu untuk tentera laut. Semua ini melibatkan perbelanjaan yang besar yang sekali gus membantutkan rancangan awal untuk memindahkan kem sedia ada.

Justeru, kem sedia ada masih kekal digunakan, kecuali beberapa kem yang dilihat kritikal jika tidak dipindahkan. Pada masa saja, ada pihak sanggup membayar ganti rugi dan membina kem baharu.

Selain Kem Lapangan Terbang Sungai Besi, kem lain yang telah dipindahkan ialah Kem Tebrau/Kem Majidi yang kini dipindahkan ke Batu Pahat.

No comments:

Post a Comment