Rebab sejenis alat bunyi-bunyian (seperti biola)
yang bertali dua atau tiga. Perkataan rebab berasal perkataan Arab ‘rubabah’.
Alat muzik ini dikatakan berasal dari Afghanistan.
Bunyinya kasar, namun gemersik. Melodi yang
terhasil saat penggesek menari di atas tali, menggemakan aura “mistik dan
misteri” yang bisa membuat si pendengar asyik dan terpesona lalu terbuai
menekuni setiap runut bunyi.
Rebab menggunakan penggesek dan mempunyai
tiga atau dua utas tali daripada dawai logam. Rebab dianggap merupakan keluarga
kecapi.
Alat ini tersebar ke banyak kawasan dunia
Islam melalui perdagangan seperti ke Tanah Arab, Turkiye dan Kepulauan
Nusantara, termasuk Malaysia dan Thailand.
Badan rebab lazimnya dibuat daripada kayu
nangka dan berongga di bahagian dalam. Bentuk badannya lebar di bahagian atas
dan tirus ke bawah. Dadanya ditutup dengan kulit diperbuat daripada perut lembu
yang dikeringkan.
Badan rebab terdiri daripada bahagian yang
mirip badan manusia, maka sebab itu rebab ini istimewa, seakan-akan cerminan
diri kita. Ada kepala, leher, telinga (iaitu tuning peg), tempurung iaitu
bahagian yang menghasilkan bunyi dan istimewanya rebab ini kerana ia ada apa
yang dipanggil ‘susu’.
Susu pada badan rebab itu ialah satu
bahagian, biasanya diletakkan pada bucu kiri badan, bertindak sebagai peredam
bunyi.
Susu ini diperbuat dari ‘belalai sarang
lebah kelulut’, iaitu lilin dari sarang lebah. Ia berfungsi menghasilkan bunyi
rebab yang ‘besar’, kasar tapi merdu.
Dahulu, penggesek ini dibuat menggunakan
urat dan serat batang pisang yang dikeringkan. Adakala, orang dulu-dulu turut
menggunakan bulu ekor kuda. Tapi kini, kita hanya menggunakan tali tangsi
sahaja.
Leher atau papan jari dipasang pada
bahagian atas badannya. Pada bahagian atas kepalanya berukiran dan dipanggil `pucuk
rebung'. Lehernya memanjang ke bawah menerusi badan dan hujungnya menjadi
pancang di bahagian bawah di mana alat itu diletakkan berdiri bila ia
dimainkan. Kayu kekuda titian tadi diletak pada tengah dadanya dan boleh diubah
kedudukannya.
Rebab diletak berdiri di depan pemain yang
duduk bersila di lantai. Rebab digesek dengan busur dan ketegangan tali busur
dikawal dengan menggunakan jari. Jari-jari tangan sebelah lagi memetik atau
menekan pada tali-tali di bahagian leher untuk mengeluarkan berbagai-bagai pic.
Mainan gesekan alat ini mengiringi persembahan
mak yong di Kelantan. Tanpa makyung, tiada rebab dan tiada rebab maka tiada makyung.
Begitulah gambaran betapa rapatnya hubungan rabat dengan makyung.
Rebab tonggak utama sesebuah melodi persembahan
makyung. Ia memainkan melodi yang lebih lirikal berbanding instrumen lain,
seolah-olah alat ini berkata-kata kepada pendengar.
Kelebihan rebab ini, ia mampu
mengartikulasikan nada tinggi dan rendah serentak, yang mana ini tidak mampu
dibuat dengan alat muzik lain. Maka tak hairan kalau rebab menjadi ‘pembuka’
melodi serta pengenalan dalam persembahan teater makyung.
Makyung lahir di istana Melayu Patani
kira-kira 400 tahun lampau dan kemudian tersebar ke negeri di Timur
Semenanjung, terutamanya Kelantan. Seiring perkembangan muzik itu, rebab turut
muncul bersama makyung, melengkapkan seni itu sebagai satu kesepaduan.
Rebab lazimnya dimainkan bersama lagu-lagu tertentu yang simbolik. Ini termasuk
lagu yang kini sudah tidak lagi dimainkan, termasuk ‘Gading Bertimang’, ‘Pandan
Wangi’ serta ‘Rimau Soyok’.
Punca kenapa lagu-lagu ini tidak lagi
dimainkan, antaranya kerana ia terlalu sukar dibawa oleh generasi muda susulan
komposisi, melodi dan kemahiran yang kompleks.
Selain mengiringi persembahan makyung,
rebab juga menjadi alat muzik penting ketika persembahan main puteri yang juga
terkenal di Kelantan dan Terengganu.
Gambar FB Norisham Nawi
No comments:
Post a Comment