Dinamakan sembahyang atau solat
jenazah ghaib apabila jenazah tidak berada di hadapan, atau lebih tepat ia
tidak berada di tempat solat jenazah itu dilakukan.
Cara solat jenazah ghaib sama
seperti sembahyang jenazah biasa. Bezanya hanya jenazah tidak berada di hadapan
dan diniatkan sembahyang jenazah ghaib untuk si mati.
Dari Abu Hurairah katanya: “Pada
hari kematian raja Najasyi (Raja Habsyah), Rasulullah SAW mengumumkannya kepada
orang ramai. Sesudah itu baginda pergi ke tempat solat, lalu baginda takbir
empat kali (solat ghaib).” (Hadis riwayat Muslim)
Jenazah boleh disembahyangkan
walaupun telah dikuburkan. Yang lebih utama menyembahyangkan mayat ialah
walinya, iaitu bapanya kemudian datuknya dan seterusnya ke atas, kemudian
anaknya, cucu-cucunya dan seterusnya ke bawah,
Di antara syarat untuk mengerjakan
sembahyang jenazah ialah jenazah telah selesai dimandikan serta dikafankan.
Solat ghaib adalah solat
terhadap jenazah ahli keluarga atau saudara seagama yang meninggal di tempat
yang jauh atau kepada jenazah yang telah dikebumikan tetapi tiada kesempatan
bagi ahli keluarga si mati untuk menyembahyangkannya.
Solat ghaib harus dilakukan ketika
mendengar berita kematian seseorang walaupun masa meninggal dunia sudah berlalu
sehingga sebulan.
Diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah melaksanakan solat di atas
(berhampiran) kubur, sesudah sebulan lamanya jenazah dikembumikan.”
Jika kematian seseorang hanya
diketahui selepas dikebumikan jenazahnya, maka diharuskan dilaksanakan solat
ghaib berhampiran kubur si mati.
Hadis riwayat Abu Hurairah yang
bermaksud: “Bahawa seorang wanita berkulit hitam yang biasa menyapu
masjid, suatu hari Rasulullah SAW berasa kehilangannya (tidak
melihatnya).
Lalu Baginda bertanya khabar. Para sahabat menjawab: “Dia sudah meninggal
dunia.”
Rasulullah menegur: “Kenapa kamu tidak memberitahu
kepadaku?” Seakan-akan para sahabat menganggap kecil urusannya atau urusan
kematian.
Kemudian Rasulullah bersabda: “Tunjukkan aku kuburnya.”
Setelah ditunjukkan, Baginda mensolatkannya kemudian bersabda:
“Sungguh pekuburan ini penuh dengan kegelapan bagi para penghuninya dan
sesungguhnya Allah meneranginya sebab solatku atas mereka.” (Sahih Muslim
No.1588).
Ibnu Abbas mengatakan bahawa
Rasulullah SAW melalui sebuah kubur yang baharu semalam dikuburkan.
Lalu Baginda bertanya tentang orang
itu, “Siapakah ini?”
Mereka menjawab, “Fulan.” Lalu Baginda bertanya lagi, “Bila mayat ini
dikuburkan?”
Mereka menjawab, “Dikuburkan tadi malam.” Nabi bertanya, “Mengapa kamu
tidak memberitahu kepadaku?”
Mereka menjawab, “Kami kuburkan ia tengah malam yang sangat gelap. Kerana
itu, kami tidak mahu membangunkan kamu.”
Nabi berdiri, dan kami berbaris di belakang Baginda untuk solat. Ibnu Abbas
berkata, “Aku ketika itu berada di antara mereka lalu Baginda
mensolatinya.
Solat jenazah ghaib boleh dilaksanakan secara bersendirian atau berjemaah. Cara
melakukan solat jenazah ghaib sama seperti solat jenazah biasa, cuma berbeza
pada niatnya sahaja dan tidak ada jenazah di hadapan.
Namun, solat jenazah ghaib itu
adalah ‘tambahan’ kepada solat jenazah hadir yang telah disempurnakan oleh
orang lain.
Melakukan solat jenazah adalah
fardu kifayah yang perlu dilakukan secara hadir atau mayat ada dihadapan. Dianggap
sempurna fardu kifayah itu jika jenazah itu disembahyangkan oleh
sekurang-kurangnya seorang sahaja secara hadir.
Namun
ada juga pendapat mengatakan sudah dianggap sah dan gugur fardu kifayah apabila
dilakukan sembahyang jenazah ghaib tanpa sembahyang jenazah hadir.
Ini
seperti yang tercatat dalam kitab Nihayat al-Zin: "Dan sesungguhnya telah
sepakat orang yang mengharuskan solat ghaib bahawa solat itu menggugurkan fardu
kifayah dari kalangan orang hadir (melihat mayat) melainkan pandangan dari Ibnu
Qattan."
Pendapat
Syeikh Ibnu Qattan bahawa mesti ada juga solat jenazah secara hadir dilakukan.
Kalau hanya dilakukan solat ghaib sahaja tanpa dilakukan solat jenazah
biasa (solat hadir), maka ia tidak menggugurkan fardu kifayah.
No comments:
Post a Comment