Friday 23 February 2018

UMPAMA KACANG LUPAKAN KULIT


Setiap rakyat Malaysia tidak mengira bangsa bebas untuk mencari rezeki dan memiliki kekayaan tanpa batasan. Peluang ini boleh direbut sesiapa sahaja. Sebab itu, orang Cina mampu menjadi golongan kaya kaya di Malaysia. Individu terkaya di Malaysia adalah Cina.

Dengan kata lain, tiada sekatan untuk mencari kekayaan. Kerajaan menyediakan peluang dan kemudahan seluas-luasnya kepada setiap rakyat tanpa mengira bangsa.

Biarpun terdapat yang disebut hak keistimewaan orang Melayu seperti mana Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, ia tidak menghalang hak kaum lain.

Sistem ekonomi dan sosial yang wajud di Malaysia telah diamalkan sejak negara mula mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Amalan inilah yang menjadikan Malaysia negara aman dan makmur dengan semua rakyat menikmati kehidupan selesa mengikut kadar masing-masing.

Perniagaan dan meraih kekayaan adalah hasil kemakmuran negara apabila rakyat hidup saling menghormati biarpun berlainan kaum dan agama.

Jika keadaan rakyat tidak saling memahami, negara akan menuju kepada kehancuran. Pada ketika itu perniagaan atau apa-apa usaha untuk mencari kekayaan tidak lagi menjadi kenyataan.

Bersyukurlah menjadi rakyat Malaysia dan menerima dengan hati terbuka sistem yang diamalkan negara sekarang. 

Jangan jadi seperti pepatah umpama kacang lupakan kulit.  Peribahasa itu bermaksud orang yang lupakan jasa orang lain atau lupa asal usul.  

No comments:

Post a Comment