Thursday 17 August 2023

BERAPA UNTUNG TERNAK ITIK TELUR

 
Untuk menternak itik telur tidak memerlukan kawasan luas. Untuk kawasan seluas 6,000 kaki persegi 2,000 ekor itik telur boleh diternak. Kadar telurnya ialah 75 peratus. Jadi, untuk 2,000 ekor boleh menghasilkan sebanyak 1,500 biji telur sehari.
 
Itik telur bertelur setiap hari jika tidak stress dan diberi makanan dengan kadar yang tepat dengan jangka hayat dua tahun ke tiga tahun.
 
Jika dijual dengan harga 70 sen sebiji, maka hasil harian adalah aggaran RM1,050 bersamaan dengan RM31,500 sebulan.
 
Jika diasinkan menjadi telur itik masin dan dijual pada harga RM1 sebiji maka hasil bulanan akan menjadi RM45,000.
 
Harga jualan bergantung kepada kawasan dan kepandaian masing-masing. Hendak senang kerja jual pada pemborong, tetapi jika hendak untuk lebih, kenalah jual runcit sendiri. Kalau hendak pasaran lebih meluas, boleh diekspor keluar negara seperti ke pasaran Singapura dan China.
 
Kos makanan, kos pekerja, risiko serangan penyakit adalah bergantung kepada pengurusan dan ilmu masing-masing. Di sinilah pentingnya perancangan awal, ilmu, strategi dan pengalaman.
 
Untuk jimat, boleh hasilkan makanan ternakan sendiri tanpa bergantung 100 peratus pada dedak. Kira-kira 70 peratus kos ternakan datangnya daripada makanan. 

Penjimatan kira-kira lima peratus dengan menggunakan sisa buangan pasar, sisa ikan hancur pasar, sisa kulit udang, sisa kulit siput, sisa buangan sayur hancur, sisa hampas jus buah serta sisa makanan kedai makan.
 
Jika itik sudah tidak produktif bertelur, itik boleh dijual sebagai itik pencen dengan harga boleh mencecah sehingga RM25 seekor dan boleh mendapat pulangan modal kembali sebanyak RM50,000 untuk pusingan seterusnya.

No comments:

Post a Comment