Saturday 14 January 2023

APA ITU ANTIOKSIDAN?

 
Antioksidan didefinisikan sebagai zat yang dapat melewatkan proses oksidasi dalam badan. Oksidasi adalah reaksi kimia membabitkan pengikatan oksigen, pelepasan hidrogen atau elektron.
 
Secara umumnya, bahan perosak tubuh bertindak ke atas sel. Bahan ini masuk ke dalam tubuh manusia melalui pemakanan. Makanan mempunyai pengawet dan pewarna akan menyebabkan sel tubuh rosak. Bahan cemar ini dinamakan oksida atau radikal bebas.
 
Apabila masuk ke dalam tubuh, ia akan bertindak kepada sel dan menukar sel boleh rosak. Sel yang rosak dipanggil sebagai mutasi.
 
Sel yang mengalami mutasi bersifat ganjil. Ia mempunyai jangka hayat yang panjang dan mampu membiak dengan cepat. Ia boleh bergerak dalam darah dan menuju ke organ badan sehingga menyebabkan kanser.
 
Kanser boleh menyebabkan kegagalan fungsi organ dalam tubuh dan membawa maut. Sesetengah orang mempunyai genetik untuk mendapat kanser. Ketahanan tubuh yang lemah sebenarnya dapat diperbaiki jika jumlah antioksidan wujud di dalam darah mencukupi.
 
Penghasilan radikal bebas berlaku sepanjang masa dan ia sukar dikawal. Bagi mengimbangi kemusnahan sel akibat serangan radikal bebas ini ramai penyelidik terutama dalam bidang kesihatan dan kecantikan berlumba-lumba mencipta barangan atau makanan tambahan mengandungi antioksidan.
 
Antioksidan adalah bahan yang dikenal pasti dapat menghapus atau melemahkan radikal bebas dengan 'mendermakan' elektron kepada radikal bebas. Inilah caranya antioksidan bertindak menstabilkan radikal bebas, sekali gus melindungi kerosakan sel badan.
 
Gambar – keledek dan kopi kaya antioksidan

No comments:

Post a Comment