Friday 6 July 2018

GUNA HARTA KEKAYAAN SELAGI MASIH HIDUP

Kita perlu guna harta kekayaan selagi masih hidup. Manfaatkan harta dan apa yang dimiliki agar memberi kebaikan menambah bekalan pahala. Jangan kedekut dan sayang harta membelanjakan wang untuk jalan kebajikan. Ingatlah, kekayaan hanya mendatangkan manfaat jika digunakan ketika hayat masih ada. Tidak ada orang membawa harta ke kubur.

Sesiapa bersikap tamak mengumpul harta, kecelakaan akan menimpa dirinya di dunia dan akhirat. Mereka mendustakan janji Allah tentang kebaikan orang menggunakan harta untuk jalan kebaikan. Sikap kedekut dan sayang harta membawa kebinasaan pada diri sendiri.   

Firman Allah bermaksud: “Dan adapun orang-orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup serta mendustakan pahala yang baik (syurga), maka Kami akan menyediakan baginya (jalan) yang susah. Dan apabila dia telah binasa, hartanya tidak akan bermunafaat baginya.” – (Surah al-Lail, ayat 8 – 11).

Salah satu cara membelanjakan kekayaan ia dengan bersedekah. Sesungguhnya bersedekah adalah tanda seseorang itu bersyukur dengan apa dikurniakan Allah kepadanya. Sebab itu, biarpun bersedekah hanya ibadat sunat, tetapi ganjaran pahala bersedekah amat besar. Allah telah menjanjikan nikmat melimpah ruah kepada sesiapa bersyukur.   

Bersedekah dapat membersihkan harta daripada sumber yang kotor dan tidak subur. Ia juga dapat menjadikan harta lebih diberkati dan memberi manfaat kepada pemiliknya. Harta yang kotor akan menyebabkan pemiliknya hidup tidak tenteram dan membebankan akibat tidak mendapat keberkatan.

Harta tidak subur dan kotor samalah seperti dahan pokok berpenyakit. Jika dahan itu tidak dipotong, lama kelamaan akan merosakkan keseluruhan pokok. Sebaliknya jika dipotong, maka akan tumbuh tunas lain yang subur dan tiada berpenyakit. Pokok dapat terus hidup dan mengeluarkan hasil lebih baik.

Amalan bersedekah bukan menghalang umat Islam daripada mengumpulkan harta. Keinginan kepada kekayaan dan kemewahan hidup merupakan fitrah dalam diri manusia. Justeru, Allah lebih memahami kepada kejadian tersebut membenarkan hamba-Nya merebut kekayaan dan kemewahan hidup selagi ia tidak menyalahi syariat.

Beruntunglah golongan kaya yang membelanjakan hartanya ke jalan Allah. Sesungguhnya Allah meletakkan kemuliaan lebih tinggi kepada golongan kaya berbanding golongan miskin. Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima.

Sifat lupa diri boleh memudaratkan hubungan manusia dengan Allah dan manusia dengan manusia. Individu lupa diri merasakan kemewahan dan kejayaan dikecapi hasil usaha sendiri. Mereka lupa segala kurnia itu datang daripada Allah. 

Penyakit lupa diri dan tamak perhiasan dunia telah menyebabkan individu atau kaum beriman menjadi kufur. Kisah Qarun menjadi pengajaran mengenai akibat sifat lupa diri. Qarun pengikut setia Nabi Musa ketika miskin, bertukar kufur apabila menjadi kaya raya.

Akibat sikap kufur Qarun, Allah menurunkan bala memusnahkan Qarun dan seluruh harta kekayaannya. Qarun adalah orang paling kaya di dunia yang akan mendapat pembalasan maha pedih di akhirat. Harta kekayaan Qarun tidak dapat menebus dirinya daripada menerima pembalasan siksa Allah.    

Sekiranya Qarun bersyukur dan membelanjakan kekayaannya untuk jalan Allah, sudah pasti dia terus beriman dan terus menjadi pengikut setia Nabi Musa. 

Sebab itu amat penting menanam sikap bersyukur, dan salah satu tanda bersyukur ialah dengan memperbanyakkan sedekah. Sesiapa bersyukur akan mendapat nikmat lebih banyak daripada-Nya.

No comments:

Post a Comment