Tuesday 3 January 2023

BURUNG MERPATI JINAK DI DATARAN MUHAMMADI

 
Di Kota Bharu terdapat banyak lokasi burung merpati turun untuk mencari makan. Malah, burung merpati juga banyak yang hinggap di talian elektrik dan bangunan yang terdapat di Kota Bharu.
 
Salah satu tempat menjadi tumpuan burung merpati turun mendapatkan makanan ialah di Dataran Muhammadi yang terletak berhampiran dengan Masjid Muhammadi.
 
Dataran Muhammadi yang siap pada 2017 adalah tempat letak kenderaan yang turut dilengkapi dengan kios perniagaan, wakaf, pondok polis dan tempat duduk.
 
Kawasan letak kenderaan yang luas memberi kemudahan kepada jemaah yang hadir ke Masjid Muhammad serta pengunjung ke Bazar Tengku Anis yang sering menjadi tumpuan pengunjung. Selain itu, ia memberi kemudahan selesa untuk rombongan pelancong yang menggunakan bas.
 
Dataran Muhammad terletak dalam Zon Warisan Budaya yang menjadi lokasi tarikan pelancong di Kota Bharu. Antara yang telah lama menjadi daya tarikan di Zon Warisan Budaya ialah Bank Kerapu, Masjid Muhammadi, Istana Balai Besar, Istana Jahar dan Dataran Rehal. 
 
Kini Dataran Muhammadi menjadi tempat bermain dengan burung merpati jinak yang akan turun mendapatkan makanan yang ditabur oleh pengunjung.
 
Makanan yang ditubur menjadi umpan untuk burung merpati yang bersedia di atas bangunan berhampiran kawasan berkenaan.
 
Biasanya, pengunjung akan datang pada waktu pagi untuk memberi makanan kepada burung merpati. Burung merpati yang ketika itu lapar akan cepat terbang turun untuk mendapatkan makanan apabila melihat ada yang menabur di kawasan tempat letak kenderaan itu.

No comments:

Post a Comment