Tiada Perkara
dalam Perlembagaan Persekutuan menetapkan seseorang Islam di Malaysia mesti
Melayu. Tetapi ada Perkara menetapkan seorang Melayu mesti Islam.
Perkara
160 (2) Perlembagaan Persekutuan memperincikan definisi 'Melayu' sebagai
seseorang yang beragama Islam, mengamalkan adat dan budaya Melayu, melazimi
pertuturan dalam bahasa Melayu dan a) lahir sebelum Hari Merdeka, di
Persekutuan atau di Singapura, atau ibu atau bapanya telah lahir di
Persekutuan, atau pada hari Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan
atau Singapura; atau b) ia adalah keturunan seseorang yang tersebut.
Dengan
kata lain, adalah salah untuk mengkhususkan perspektif Islam di Malaysia hanya
dari sudut 'kemelayuan' semata-mata. Ini kerana, penganut Islam di Malaysia
bukan hanya terbentuk daripada kelompok Melayu sahaja.
Terdapat
kira-kira 3 juta orang Islam di Malaysia bukan berketurunan Melayu.
Justeru,
perbincangan mengenai Islam di Malaysia tidak wajar dieksklusifkan dari
perspektif Melayu sahaja.
Islam
perlu diterjemahkan dalam bentuk yang lebih inklusif menjangkau sempadan
perkauman sesuai dengan sifatnya sebagai rahmat kepada sekalian alam.
Namun,
tidak dinafikan Melayu dan Islam itu amat rapat di Malaysia. Kebanyakan orang
Islam bukan keturunan Melayu pada dasarnya sudah kelihatan seperti orang
Melayu.
Mereka
hidup dalam masyarakat Melayu sesuai dengan saudara seagama. Perhubungan dalam
hal-hal keagamaan dan melakukan amalan yang sama berkaitan Islam menjadi mereka
seperti Melayu.
Lebih-lebih
lagi apabila mereka berkahwin dengan pasangan Melayu. Mereka akan hidup dalam
keluarga Melayu. Jadi segala yang berkaitan dengan Melayu akan menjadi
sebahagian daripada indentiti mereka. Pun mereka lebih dikenali sebagai mualaf.
Mungkin,
fakta itulah yang menyebabkan orang beranggapan memeluk Islam itu sebagai masuk
Melayu. Bangsa tidak boleh ditukar. Seseorang yang dilahirkan sebagai sesuatu
kaum akan kekal sehingga ke akhir hayat.
Istilah
masuk Melayu tidak sesuai digunakan. Orang Cina atau kaum lain yang peluk Islam
tidak perlu menukarkan budaya kaum, melainkan yang bertentangan dengan agama
Islam.
Begitu
juga dari segi, hubungan kekeluargaan. Hubungan anak dan ibu bapa serta adik
beradik lain tidak putus semata-mata ada di antara mereka memeluk Islam. Islam
pentingkan persaudaraan dan ukhwah.
Justeru,
anak yang memeluk Islam masih perlu taat pada ibu dan bapanya walaupun
berlainan agama selama dia tidak dipaksa melakukan perkara dosa. Malah, Islam
membenarkan ibu bapa yang berlainan agama itu tinggal bersama dengan anak yang
telah memeluk Islam. Begitu moleknya Islam.
Takwa dan keimanan menjadi tonggak menjadi Islam sejati. Islam menjadi panduan
dan pedoman hidup. Kita tidak akan sesat selagi mengikut ajaran Islam yang
benar dan lurus.
Jadi,
tidak ada alasan tidak atau terhalang memeluk Islam kerana kasih kepada ibu
bapa. Kasih terhadap ibu bapa tidak berkurang kerana berlainan agama. Islam
mementingkan hormat kedua ibu bapa.
No comments:
Post a Comment